Dodatkowe zajęcia

Turnusy Obozu

0 TURNUS 20 - 26.07.2019 r. – uczniowie po 5 i 6 klasie szkoły podstawowej;

I TURNUS 26.07 - 1.08.2019 r. – uczniowie po 7 i 8 klasie szkoły podstawowej;

II TURNUS 1 - 7.08.2019 r. – uczniowie po 7 i 8 klasie szkoły podstawowej;

III TURNUS 7 - 13.08.2019 r. – 3 klasa gimnazjum i liceum;

IV TURNUS 13 - 19.08.2019 r. – 3 klasa gimnazjum i liceum.


Prowadzący zajęcia dodatkowe

Katarzyna Abramczyk

Tobiasz Czopowicz

Agata Gołębiewska

Bartłomiej Jop

Agata Kołodziejczyk

Paulina Kruk-Fura

Lidia Lappo

Marlena Roguszewska

Aleksandra Świderska


Oprócz warsztatów naukowych, zajęć rekreacyjno-sportowych i integracyjnych, w trakcie Obozu przewidziano, do wyboru, dodatkowe warsztaty i wykłady. Zajęcia będą odbywały się popołudniami i wieczorami i będą trwały od 45 minut do godziny. Będą mogli wziąć w nich udział wszyscy chętni uczestnicy Obozu.

Uwaga! Przedstawione poniżej warsztaty i wykłady będą odbywać się tylko na wybranych turnusach (I-IV), a ich lista zostanie jeszcze uzupełniona o dodatkowe tematy. Dokładny grafik zostanie zaprezentowany w późniejszym terminie. 

Dla uczestników 0 turnusu przygotowano osobny plan zajęć. Zostanie on opublikowany tutaj.

Warsztaty

Analiza matematyczna (da się lubić) – analiza matematyczna jest przedmiotem spędzającym sen z powiek niemal wszystkich studentów wiodących uczelni technicznych. Celem naszych zajęć jest udowodnienie, że pochodne i całki, czyli „serce" analizy matematycznej dla przyszłych inżynierów – wcale nie są takie straszne. Wręcz przeciwnie, w swobodnej atmosferze, bez widma klasówek i ocen przed oczami, przekonacie się, że pochodne i całki można polubić (i że naprawdę przydają się w życiu młodego inżyniera).

Jak powstają perfumy w Grasse? – Grasse słynie na cały świat ze swego przemysłu perfumeryjnego. Perfumy w tej miejscowości wytwarzane są nieprzerwanie od 1747 roku. Na warsztacie podczas krótkiego wstępu teoretycznego, uczestnicy poznają tajemnicę naturalnej produkcji perfum, a następnie sami skomponują własny bukiet zapachowy. Młodzież pozna również różne zapachy oraz nauczy się trenować swój zmysł węchu. 

Jak rozwiązywać zadania nie rozumiejąc słów? – udowodnimy, że aby rozwiązać zadanie matematyczne lub fizyczne nie trzeba znać języka w którym jest napisane. Nauczymy się kilku użytecznych sztuczek w rozwiązywaniu zadań z fizyki napisanych w innym języku (skupimy się na języku rosyjskim i francuskim). Następnie rozwiążemy kilka zadań z Olimpiady Lingwistyki Matematycznej.

Język migowy – a gdyby tak poznać kolejny język, ale dla odmiany wizualno-przestrzenny? Nauka i ćwiczenie migania pozytywnie wpływa na szybkie kojarzenie, spostrzegawczość, sprawność manualną, koncentrację, zdolność zapamiętywania, poszanowanie odmienności i tolerancję. Podczas warsztatów uczestnicy zdobędą podstawową wiedzę o kulturze głuchych i spróbują własnych sił w komunikowaniu się językiem osób niesłyszących. Nauczą się również tworzyć proste wypowiedzi, używać ekspresji twarzy w rozmowie oraz poznają alfabet palcowy.

Kosmetyki naturalne – warsztaty wprowadzą uczestników w świat kosmetyków naturalnych. Podczas zajęć prowadzący przekaże sekrety produkcji cieni, kul do kąpieli, peelingów cukrowych, które w niczym nie ustępują produktom sprzedawanym w drogeriach. Warsztat ten będzie w całości warsztatem praktycznym.

Kuchnia molekularna, czyli o codziennych kuchennych czynnościach w języku chemicznym – każda kuchnia jest chemicznym laboratorium, w którym odczynnikami są produkty spożywcze, a rolę sprzętu pełnią garnki, mikser i piekarnik. Tutaj codziennie zachodzą reakcje chemiczne, których znajomość pozwala na otrzymanie żywności o atrakcyjnych cechach i zdrowotnych właściwościach dla organizmu. Warto więc wiedzieć, dlaczego produkty się psują oraz co powoduje, że ciasto znów opadło, a krem się dziwnie zbrylił.

Mikroskopia optyczna – to czego nie widać gołym okiem potrafi być o wiele ciekawsze w powiększeniu niż możemy się tego spodziewać. Czy zastanawialiście się kiedyś jak to jest, że ptak może unosić się w powietrzu? Jak wygląda jego pióro w powiększeniu? Jeśli tak, koniecznie przyjdźcie na ten warsztat. Celem zajęć będzie nauka oraz ćwiczenie przygotowywania preparatów mikroskopowych, a także obserwacja elementów z życia codziennego, w powiększeniu, za pomocą mikroskopów optycznych. 

Obserwacje nocnego nieba – jeśli kiedykolwiek patrząc w gwiazdy zachwyciłeś się ich pięknem, dopadł Cię weltschmerz, zastanawiałeś się jak to możliwe, że starożytni Grecy tam coś widzieli, te warsztaty są dla Ciebie. Jeśli mieszkasz w dużym mieście, gdzie niebo jest oświetlone i zasnute smogiem i nigdy nie widziałeś Drogi Mlecznej - tym bardziej. Prowadząca warsztaty pokaże uczestnikom gwiazdozbiory, nauczy rozpoznawać poszczególne gwiazdy i sprawi, że już nigdy nie popatrzą na niebo tak samo. Ale na tym nie koniec – uczestnicy przyjrzą się bliżej nocnemu niebu - obserwując je przez lornetki, obejrzą deszcz meteorów, a osoby chętne nauczę się jak je zliczać, by móc przekazać swoje obserwacje Polish Fireball Network. 

Pierwsza pomoc – jak zachować się w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia? Co zrobić, jeśli jest się świadkiem wypadku drogowego bądź uczestnikiem pożaru? Jak poradzić sobie ze stresem w sytuacjach kryzysowych? Czy znajomość piosenki Bee Gees ‘Stayin' Alive’ może uratować życie? Celem warsztatów jest utrwalenie zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia. Uczestnicy będą mieli okazję przećwiczyć na fantomach zasady prowadzenia resuscytacji, układanie poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej, a także sprawdzić swoje umiejętności w scenkach symulujących różne zdarzenia.

Podstawy Matlaba – program ten to interaktywne środowisko do programowania, wykonywania skomplikowanych obliczeń naukowych oraz tworzenia wykresów i symulacji. Podczas warsztatu uczestnicy poznają podstawy języka i  obsługi programu przydatnego w wielu projektach i pracach badawczych każdego inżyniera i nie tylko. Warsztat będzie składał  się z krótkiej części teoretycznej oraz właściwej części praktycznej, podczas której uczestnicy będą rozwiązywać zadania.

Solarygrafy – w trakcie warsztatu każdy z uczestników wykona solarygraf (urządzenie które "robi zdjęcie" wędrówki Słońca po Niebie) i będzie mógł go zabrać ze sobą, aby w domu zrobić solarygrafię ze swoją okolicą. 

Techniki autoprezentacji – podczas warsztatu uczestnicy poznają ogólne zasady budowania własnego wizerunku oraz rozwiną swoje umiejętności autoprezentacji i emisji głosu. Uświadomią sobie, jaki wpływ wywiera ich sposób zachowania na to, jak są odbierani przez innych. Odpowiemy sobie m. in. na pytania: jak dobrze wypaść na wystąpieniu ustnym i rozmowie kwalifikacyjnej oraz jak zrobić dobre pierwsze wrażenie. Uczestnicy będą mieli również możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce w trakcie ćwiczeń warsztatowych. Dzięki temu zorientują się, jak widzą ich inni, poznają zarówno swoje mocne strony, jak i obszary wymagające nieco pracy.

Wprowadzenie do funkcji, granic funkcji oraz pochodnych – będzie to typowo matematyczny warsztat, gdzie uczestnicy zostaną zapoznani z matematyką na wyższym poziomie. Poznają podstawy funkcji, pojęcie granicy funkcji matematycznej jak i wprowadzenie do pochodnych. Wszystko to obejmować będzie zarówno teorię, jak i przykłady ćwiczeniowe.


Wykłady

Studiuj na Politechnice Warszawskiej! – tytuł wykładu mówi wszystko;) Podczas wykładu uczestnicy będą mogli dowiedzieć się czegoś więcej na temat studiów na Politechnice Warszawskiej. Poruszone zostaną takie zagadnienia jak rekrutacja na różnych kierunkach, progi punktowe, aktywności dodatkowe na Politechnice (koła naukowe, AZS, samorząd studentów). Wykład będzie miał luźną formę – liczymy na dużo pytań, tak, aby wszystkie wątpliwości były na bieżąco rozwiewane.

Bierność zabija – czyli jak reagować w sytuacji zagrożenia życia? Wykład ma na celu omówienie najważniejszych zagadnień z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej – Jak skutecznie wzywać służby ratownicze? Czym objawia się udar i zawał? Kiedy stosujemy opaskę zaciskową? Czym różni się skręcenie od zwichnięcia? Jak poradzić sobie w kryzysowej sytuacji bez apteczki?  Uczestnicy dowiedzą się także jak tamować krew z nosa, udzielać pomocy przy zadławieniach, czy też opatrywać rany po oparzeniach – czyli popularne sytuacje spotykane w codziennym życiu.

Typy osobowości – podczas wykładu uczestnicy poznają podstawy modeli osobowości wg Junga oraz dalsze rozszerzenie tej teorii. Dodatkowo dowiedzą się, do czego wiedza ta jest wykorzystywana w dzisiejszym świecie, w psychologii oraz socjologii. Podczas wykładu przeprowadzone będą również testy osobowościowe tak, aby każdy z uczestników mógł określić swój typ osobowości.


Wykłady z astronomii

Jak to jest być astronautą - dobrze czy niedobrze? – "Moim zdaniem to nie ma tak, że dobrze albo że niedobrze. Gdyby taki astronauta miał powiedzieć, co ceni na Ziemi najbardziej, powiedziałbym, że przyspieszenie. Ekhm... Przyspieszenie, które przyciąga ku Ziemi, kiedy bierze się prysznic, kiedy chce do łazienki. I co ciekawe, to właśnie proste czynności dnia codziennego są trudne na orbicie. Chodzi o to, że kiedy nie ma dołu i góry, nawet pozornie proste zadania, bywa, że nie są łatwo wykonalne, które by tak rzec, które wymagają dużego wysiłku kosmonautów(..)" - czyli o codziennym życiu na orbicie słów kilka.

Wyścig kosmiczny – jak ryzykowali kosmonauci wyruszając na podbój przestrzeni kosmicznej? Czy w Kosmosie ktoś umarł? Jak wyglądała najbardziej pechowa wyprawa? Które mocarstwo bardziej dbało o swoich ludzi? Kim był "ten trzeci" pierwszy na Księżycu? I najważniejsze - kto wygrał tytułowy wyścig kosmiczny? Odpowiemy na te i więcej pytań o podbój Układu Słonecznego. 


Wykłady z chemii

Chemiczne listy miłości – feromony – wykład ma na celu przedstawienie uczestnikom przykładów, struktury chemicznej, a także działania związków, które odpowiadają za komunikację świata zwierząt. Podczas wykładu przedstawione zostaną mechanizmy działania tych substancji oraz zostanie wyjaśniona różnica między feromonem, atraktantem, a repelentem. Podczas wykładu skupimy się na substancjach odpowiedzialnych za komunikację niewerbalną człowieka. Odpowiemy sobie także na pytanie: Czy w Polsce wykorzystywana jest wiedza na temat substancji feromonowych? Słuchacze dowiedzą się także, jak badane są takie substancje oraz poznają metody pracy laboratoryjnej z zakresu chemii środowiska.

Czym są i jak działają leki? – na wykładzie uczestnicy będą mogli dowiedzieć się jakie struktury chemiczne mają popularne leki. Jak w przemyśle farmaceutycznym produkuje się leki na dużą skalę oraz jak się je oczyszcza, tak aby zanieczyszczenia nie miały wpływu na ich działanie. Dowiemy się co to znaczy formulacja i dlaczego jedne leki występują w formie tabletek a inne syropów. Omówione zostaną także mechanizmy działania leków.

Tajemnice smogu atmosferycznego – czyli o smogu słów kilka - podczas wykładu omówione zostają zagadnienia z zakresu chemii atmosfery, aerozolu atmosferycznego oraz zanieczyszczenia powietrza. Uczestnicy dowiedzą się jak powstają aerozole, jaki mają skład i czy mogą tworzyć się tylko nad miastami. Ciekawą częścią wykładu będzie rozwiązanie tajemnicy smogu miejskiego, który w ostatnim roku tak często występował nad dużymi polskimi miastami. Dowiemy się, jakie związki zawiera smog oraz które ze składników smogu są niebezpieczne dla zdrowia ludzi i dlaczego.


Wykłady z fizyki

Dlaczego zderzamy cząstki? – Co jest najmniejsze? Czy wiemy już wszystko o cząstkach i prawach rządzących ich światem? A może wciąż są zagadki, na które nie znamy odpowiedzi? Kto, dlaczego, jak i gdzie próbuje je rozwiązać? Jak wygląda praca fizyka cząstek? Szukasz odpowiedzi na te pytania – ten wykład jest właśnie dla Ciebie.

Krótka historia o przetwarzaniu energii – magazynowanie i przetwarzanie energii elektrycznej to ukryty problem technologii XXI wieku (ma wiele kryjówek – zaczynając od smartfonów i laptopów, kończąc na samochodach elektrycznych i wielkich magazynach energii) – jak działają baterie? Czym są ogniwa paliwowe? Jakie mają ograniczenia? Jakie są pomysły i plany na dalszy rozwój? Ten wykład to opowieść o dynamicznie rozwijających się konwencjonalnych i niekonwencjonalnych sposobach na pozyskiwanie i „przechowywanie” energii elektrycznej. 

Teoria wszystkiego – wbrew pozorom nie jest to wykład poświęcony biografii Stephena Hawkinga (chociaż o nim też będzie mowa), ale o hipotezie istnienia uniwersalnej teorii, opisującej w spójny sposób wszystkie zjawiska fizyczne oraz pozwalającej przewidzieć wynik dowolnego doświadczenia fizycznego. Kogo tzw. „teoria wszystkiego” zainspirowała do wytężonej pracy (oczywiście, oprócz twórców słynnego melodramatu biograficznego o SH)? Jakie koncepcje prezentują uczeni z całego świata? Czy znalezienie takiej teorii w ogóle jest możliwe? Udajmy się w ekscytującą i absurdalną, jak sama natura, podróż do sedna istnienia wszystkiego, co nas otacza.


Wykłady z technologii chemicznej

Jak zapanować nad wszechobecnymi odpadami tworzyw sztucznych? - czyli kilka słów o recyklingu. Wykład będzie poświęcony głównie zagadnieniom z zakresu utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych. Uczestnicy dowiedzą się jakie są rodzaje recyklingu, w jaki sposób z butelek można zrobić klej, co można zrobić z coraz większą ilością opon samochodowych, jak cenne są stare komputery, telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne oraz dlaczego nie należy wyrzucać zużytych baterii z pozostałymi odpadami. Ponadto, przedstawione zostaną przykłady kreatywnego wykorzystania materiałów recyklingowych.

Tworzywa sztuczne, ich właściwości i przetwórstwo - czy kiedykolwiek zastanawialiście się jak powstają wszechobecne butelki, folie, czy opakowania? W jaki sposób można kontrolować właściwości tworzyw sztucznych poprzez zmianę struktury polimerów, czy zastosowanie różnych dodatków? Dlaczego niektóre tworzywa sztuczne szybko tracą swoją barwę podczas użytkowania? Wykład odpowie na powyższe pytania i wiele, wiele innych. Ma on na celu zapoznanie słuchaczy z pojęciem oraz przybliżonym składem tworzyw sztucznych, a także omówienie podstawowych metod przetwórczych takich jak wtrysk, wytłaczanie, czy termoformowanie.


Konwersatoria – Poznaj samego siebie!

Konwersatoria „Poznaj samego siebie!” to blok tematyczny poruszający tematy z zakresu psychologii praktycznej, takie jak ludzka emocjonalność, problemy w komunikacji, asertywność czy porównywanie się. Zajęcia prowadzone są w formie panelu dyskusyjnego, gdzie po teoretycznym wprowadzeniu młodzież w atmosferze zaufania i otwartości ma szansę wypowiedzieć swoje wątpliwości, problemy oraz zaproponować rozwiązania codziennych problemów w relacjach z ludźmi. 

Ja to nie Ty, Ty to nie ja – podstawy komunikacji – "Stajemy się” dopiero w kontakcie z innymi ludźmi. Jak w zwierciadle, wśród innych, widzimy swoje słabe i mocne strony, potrzeby, możliwości. Kontakt z ludźmi bywa często – niestety – trudny. Dzisiejsze spotkanie poświęcimy rozpoznaniu filarów zdrowej komunikacji międzyludzkiej.

Świat moich uczuć – Mam przyjaciela. Mogę znać jego wszystkie możliwe poglądy na dany temat, a przy tym nie znać go wcale. Dlaczego? Bo to świat uczuć, swoisty i niepowtarzalny kod emocjonalny decyduje o istocie człowieka. Każdy z nas reaguje na każdą sytuację zupełnie inaczej. I to właśnie wiedza „dlaczego? jak?” dotycząca budzących się uczuć buduje autentyczną relację między dwojgiem ludzi. Spróbujemy dziś odkryć głębię drzemiącego w nas życia emocjonalnego.

Uczucia trudne – Ile razy słyszałeś, że prawdziwy mężczyzna nie płacze? Ile razy usłyszałaś, że grzeczna dziewczynka się nie złości, bo złość piękności szkodzi? Czy uczucia są złe, dobre, moralnie obojętne? Albo złość jest zła, ale życzliwość już nie? Problem tzw. trudnych uczuć, a więc uczuć, których przeżywanie wiele nas kosztuje, jest kluczowym, gdy idzie o klarowną komunikację. Wspólnie podrążymy temat, aby znaleźć sposoby na konstruktywne wyrażanie złości.

Potrzeby – Dziś bardzo trudno jest mówić o swoich potrzebach w sposób wyważony, spokojny, rozsądny – często narażamy się na złośliwe komentarze, że myślimy tylko o sobie, że jesteśmy egoistami, zdarza się, że posądza się nas o narcystyczny rys osobowości. Dlaczego poznanie swoich potrzeb jest tak istotne w procesie komunikacji? Czemu znając samego siebie, a przede wszystkim potrzeby, ułatwiamy innym komunikację z nami i czynimy ją przejrzystą? Jak mówić o swoich potrzebach w zdrowy sposób?

Jak na Dzikim Zachodzie – o wyzwalaczach – W literaturze często można spotkać się z określeniem, że „kropla przelała czarę”. Jak to się dzieje, że niektórzy ludzie na przysłowiową kroplę reagują spokojem, a ja niemal chodzę po ścianach? Czym są wyzwalacze, jaka jest ich rola, czego mogę się od nich nauczyć? Jak wyzwalacze mogą mi pomóc poznać samego siebie?

Kwaśne winogrona – mechanizmy obronne – Są zachowania obserwowane w rodzinnym domu, co do których zarzekamy się, że nigdy ich nie powtórzymy. Dlaczego tak często po latach okazuje się, że powielamy krzywdzące wzorce? Dlaczego nic nie wychodzi z ponawianych co i raz postanowień, że nie zrobię tego i owego? Spróbujemy rozpracować drzemiące w nas mechanizmy obronne, a także dotkniemy tematu manipulacji. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak bardzo jesteśmy na nią podatni i co możemy zrobić, by nie dać się zmanipulować.

Zakłócenia w komunikacji – „Przecież nie takie miałam intencje”, „Ona źle mnie zrozumiała”, „Dlaczego dopatruje się w moim działaniu czegoś, czego wcale nie zrobiłem?” – brzmi znajomo, prawda? Dziś poszukamy odpowiedzi na pytanie, skąd biorą się zakłócenia w procesie komunikacji, jak właściwie interpretować zniekształcone komunikaty oraz jak samemu ich unikać.

Słowa-kilerzy – Ty zawsze, Ty nigdy.... Są słowa, które nie tylko, że nie wnoszą nic dobrego do rozmowy, to jeszcze przerywają kruchą nić relacji, budowaną wielkim wysiłkiem dzień po dniu. Rozpracujemy dziś słowa-kilerów i sformułowania, które świętego wyprowadziłyby z równowagi, a także spróbujemy znaleźć formuły słowne, które opisując te same fakty, niosą dobro dla każdej ze stron konfliktu.

Jaś Fasola! Gruba Kaśka! Etykietowanie i porównywanie – Dlaczego porównywanie się do innych nie tylko jest szkodliwe, ale i jest sprzeczne z metodologią badań naukowych? Jaki jest powód faktu, że tak często porównujemy się? Gdzie możemy rzeczywiście być obiektywni: w odniesieniu do zachowań, wydarzeń czy osób? Czym różni się ocena od opinii?

Nie, dziękuję – sztuka mówienia nie – Co sprawia, że gdy znajdujemy się w grupie osób, na których towarzystwie nam zależy, tak trudno pójść za wyznawanymi wartościami, gdy stoją one wspak tym, które wyznają koledzy i koleżanki? Jak stanowczo, łagodnie i bez lęku dochodzić swoich praw? Dlaczego zwracanie uwagi osobom, które w jakiś sposób nam przeszkadzają, tak często kończy się niepowodzeniem? Poznamy sposoby, które niewielkim nakładem życzliwości i otwartości pomogą radzić sobie z trudnym zachowaniem spotykanych codziennie osób.

Kim jestem? O kryzysie tożsamości – Kryzys tożsamości to przestrzeń, z którą każdy człowiek ma do czynienia przynajmniej raz w życiu. Wspólnie rozłożymy kryzys tożsamości na czynniki pierwsze, aby odpowiedzieć na pytanie, dlaczego nie wiem, kim jestem? Dlaczego nie wiem, kim chciałbym być? Dlaczego bezwolnie poddaję się oczekiwaniom rodziców, szkoły, otoczenia? Dlaczego chodzę na zajęcia dodatkowe z hiszpańskiego, choć daleko bardziej wolę taniec albo zwyczajne pogawędki z koleżankami? Czy kryzys tożsamości jest czymś pozytywnym, czy da się z niego wyjść?