Anatomia i fizjologia

Prowadzący

Czas Trwania Warsztatów

25 godzin lekcyjnych (5 dni po 5 godzin lekcyjnych)

Anatomia i fizjologia

Warsztaty biologiczno-medyczne

Czy rany są grubymi nićmi szyte, dlaczego na wyposażeniu laryngologa znajduje się zapalniczka, czemu fizyka jądrowa przydaje się neurologom – to tylko niektóre z pytań, na które będziecie mogli znaleźć odpowiedzi podczas warsztatu. Aby były one jak najbardziej pełne i twórcze, będziemy przyglądać się problemom okiem wielu specjalizacji lekarskich, m.in. kardiologa, chirurga, okulisty, czy ortopedy. Żeby zostać lekarzem i sprawnie poruszać się w symfonii ludzkiego życia, potrzeba sześciu lat wymagających studiów medycznych. Dlatego na uczestników czekają nie tylko wykłady, ćwiczenia, praktyki lekarskie, sekcja serca świni, ale i budzące popłoch wśród studentów medycyny kolokwium ze szkieletu. Ten kurs z anatomii i fizjologii jest oknem do naszego “wewnętrznego świata” i doskonałą okazją do sprawdzenia swoich predyspozycji.   

Do kogo kierowany jest ten warsztat?

Pasjonuje Cię biologia, myślisz o medycynie, weterynarii, a może o inżynierii biomedycznej? Jeśli padło „tak”, czuj się zaproszony! Warsztat skierowany jest do młodzieży pragnącej poznać tajniki ludzkiego organizmu.

Z uwagi na pracę z tkankami zwierzęcymi, zainteresowane warsztatami osoby stosujące dietę wegetariańską oraz wrażliwe na widok krwi i mięsa proszone są o gruntowne przemyślenie swojego wyboru.

Dlaczego warto wziąć udział w tym warsztacie?

Celem warsztatu jest zapoznanie młodzieży z tajemnicami anatomii i fizjologii organizmu oraz stworzenie przestrzeni, w której każdy uczestnik będzie mógł poznać od podszewki wybrane aspekty pracy lekarza i zawodów pokrewnych. Szczególny nacisk zostanie położony na poszukiwanie relacji między budową, morfologią narządów a pełnionymi funkcjami, co stanowi podstawę do uprawiania nauk medycznych.

Uczestnicy zajęć:

  • w praktyce poznają wybrane aspekty pracy lekarza, jak np. badanie serca, chirurgiczne zszywanie ran, badanie wzroku, diagnostykę lekarską itp.;
  • zapoznają się z niektórymi z nurtów nowoczesnej inżynierii biomedycznej (konstrukcja urządzeń medycznych, produkcja substytutów kości gąbczastej);
  • będą mogli zweryfikować posiadane predyspozycje do pracy w zawodzie z obszaru nauk biomedycznych oraz rozwinąć umiejętności manualne poprzez konstruowanie modeli anatomicznych narządów i modeli aparatury medycznej.

Program warsztatu

Uwaga! Program został częściowo zmodyfikowany w stosunku do 2019 r. 

Dzień pierwszy

Wyciskacz łez

Na dobry początek, dzień otwierający warsztaty spędzimy bardzo... zmysłowo! Zastanowimy się nad fenomenem widzenia, wykonamy anatomiczny model oka, a także zajrzymy za kulisy pracy okulisty i optyka. Poznamy podstawowe testy diagnostyczne. Dowiemy się, po co laryngologowi zapalniczka i czym jest wskaźnik nosowy.  Na sam finał wykonamy sekcję oka krowy. 

Dzień drugi

Serduszko puka w rytmie…?

Spróbujemy rozwikłać zagadkę serca – anatomicznego fenomenu, który czy jemy, czy śpimy, czy jeździmy na rowerze, bije... w rytmie serca, dzień po dniu przez kilkadziesiąt lat. Nauczymy się obsługiwać ciśnieniomierz zegarowy, posłuchamy tonów naszych serc. By następnie nasz gabinet kardiologiczny przearanżować na salę operacyjną. A tam – na chwilę staniemy się kardiochirurgami i lekarzami medycyny sądowej, by przeprowadzić sekcję serca świni. Oczywiście, pobrany materiał przeanalizujemy w naszej własnej pracowni histopatologicznej.

Dzień trzeci

Kości zostały rzucone. 

Jak to się dzieje, że 206 kostnych elementów zebranych w ażurową konstrukcję, stanowiącą zaledwie 15% masy ludzkiego organizmu, utrzymuje całe ciało? Dlaczego szkielet człowieka stanowi dla inżynierów budowlanych niedościgły wzór funkcjonalności? Aby odpowiedzieć na te pytania, zajrzymy w głąb kości i porównamy jej strukturę z zaawansowanymi wytworami współczesnej biotechnologii – substytutami kości gąbczastej. A potem... przystąpimy do studenckiego kolokwium praktycznego ze szkieletu. I już nie będziemy mieć wątpliwości, dlaczego słynne szpilki śnią się przyszłym medykom po nocach!

Dzień czwarty

Moja droga do nefrologii

Tworzenie modeli i prototypów jest niezbędnym krokiem w procesie projektowania inżynieryjnego. Inżynierowie budują, wykorzystują i korygują modele w celu eksploracji polepszenia jakości naszego życia. Korzystając z metody pracy inżynierów, przetestujemy niektóre materiały filtracyjne i zdecydujemy, które z nich najlepiej sprawdzają się w usuwaniu zbędnych produktów przemiany materii. Stworzymy własne modele półprzepuszczalnej membrany. Pomogą nam one zbadać, w jaki sposób nerki filtrują naszą krew. Dokonamy analizy moczu. Jest to bowiem szybkie, opłacalne i nieinwazyjne narzędzie, które jest przydatne w praktyce klinicznej do diagnozowania infekcji dróg moczowych, chorób nerek i cukrzycy. Wykorzystamy to praktyczne laboratoryjne narzędzie, aby wzmocnić i poszerzyć wiedzę na temat funkcjonowania naszego układu wydalniczego.  

Dzień piąty

Prosty szew, a może szew prosty? 

Szycie jest umiejętnością wymagającą dużej ilości ćwiczeń. Dlatego zadbamy o ich odpowiednią ilość. Po zajęciach będziecie doskonale wiedzieli, jak założyć kilka podstawowych rodzajów szwów służących do zespalania skóry i tkanki podskórnej (m.in. szew pojedynczy, węzełkowy, materacowy pionowy czy poziomy). W rolę naszych pacjentów wcielą się świńskie nóżki. Miejmy nadzieję, że zapałacie pasją do chirurgii...oby nie tą szewską. 

Mądry człowiek powinien wiedzieć, że zdrowie jest jego najcenniejszą własnością i powinien uczyć się, jak sam może leczyć swoje choroby.

Hipokrates