Anatomia i fizjologia
Prowadzący
Czas Trwania Warsztatów
25 godzin lekcyjnych (5 dni po 5 godzin lekcyjnych)

Anatomia i fizjologia
Warsztaty biologiczno-medyczne
Czy rany są grubymi nićmi szyte, dlaczego na wyposażeniu
laryngologa znajduje się zapalniczka, czemu fizyka jądrowa przydaje się
neurologom – to tylko niektóre z pytań, na które będziecie mogli znaleźć
odpowiedzi podczas warsztatu. Aby były one jak najbardziej pełne i twórcze,
będziemy przyglądać się problemom okiem wielu specjalizacji lekarskich, m.in.
kardiologa, chirurga, okulisty, czy ortopedy. Żeby zostać lekarzem i sprawnie
poruszać się w symfonii ludzkiego życia, potrzeba sześciu lat wymagających
studiów medycznych. Dlatego na uczestników czekają nie tylko wykłady,
ćwiczenia, praktyki lekarskie, sekcja serca świni, ale i budzące popłoch wśród
studentów medycyny kolokwium ze szkieletu. Ten kurs z anatomii i fizjologii
jest oknem do naszego “wewnętrznego świata” i doskonałą okazją do sprawdzenia
swoich predyspozycji.
Do kogo kierowany jest ten warsztat?
Pasjonuje Cię biologia, myślisz o medycynie, weterynarii, a
może o inżynierii biomedycznej? Jeśli padło „tak”, czuj się zaproszony!
Warsztat skierowany jest do młodzieży pragnącej poznać tajniki ludzkiego
organizmu.
Z uwagi na pracę z tkankami zwierzęcymi, zainteresowane
warsztatami osoby stosujące dietę wegetariańską oraz wrażliwe na widok krwi i
mięsa proszone są o gruntowne przemyślenie swojego wyboru.
Dlaczego warto wziąć udział w tym warsztacie?
Celem warsztatu jest zapoznanie młodzieży z tajemnicami
anatomii i fizjologii organizmu oraz stworzenie przestrzeni, w której każdy
uczestnik będzie mógł poznać od podszewki wybrane aspekty pracy lekarza i
zawodów pokrewnych. Szczególny nacisk zostanie położony na poszukiwanie relacji
między budową, morfologią narządów a pełnionymi funkcjami, co stanowi podstawę
do uprawiania nauk medycznych.
Uczestnicy zajęć:
- w praktyce poznają wybrane aspekty pracy lekarza, jak np.
badanie serca, chirurgiczne zszywanie ran, badanie wzroku, diagnostykę lekarską
itp.;
- zapoznają się z niektórymi z nurtów nowoczesnej inżynierii biomedycznej (konstrukcja urządzeń medycznych, produkcja substytutów kości gąbczastej);
- będą mogli zweryfikować posiadane predyspozycje do pracy w
zawodzie z obszaru nauk biomedycznych oraz rozwinąć umiejętności manualne
poprzez konstruowanie modeli anatomicznych narządów i modeli aparatury
medycznej.
Program warsztatu
Uwaga! Program został częściowo zmodyfikowany w stosunku do 2019 r.
Dzień pierwszy
Wyciskacz łez
Na dobry początek, dzień otwierający warsztaty spędzimy
bardzo... zmysłowo! Zastanowimy się nad fenomenem widzenia, wykonamy
anatomiczny model oka, a także zajrzymy za kulisy pracy okulisty i optyka.
Poznamy podstawowe testy diagnostyczne. Dowiemy się, po co laryngologowi
zapalniczka i czym jest wskaźnik nosowy. Na sam finał wykonamy sekcję oka
krowy.
Dzień drugi
Serduszko puka w rytmie…?
Spróbujemy rozwikłać zagadkę serca – anatomicznego fenomenu,
który czy jemy, czy śpimy, czy jeździmy na rowerze, bije... w rytmie serca,
dzień po dniu przez kilkadziesiąt lat. Nauczymy się obsługiwać ciśnieniomierz
zegarowy, posłuchamy tonów naszych serc. By następnie nasz gabinet
kardiologiczny przearanżować na salę operacyjną. A tam – na chwilę staniemy się
kardiochirurgami i lekarzami medycyny sądowej, by przeprowadzić sekcję serca
świni. Oczywiście, pobrany materiał przeanalizujemy w naszej własnej pracowni
histopatologicznej.
Dzień trzeci
Kości zostały rzucone.
Jak to się dzieje, że 206 kostnych elementów zebranych w
ażurową konstrukcję, stanowiącą zaledwie 15% masy ludzkiego organizmu,
utrzymuje całe ciało? Dlaczego szkielet człowieka stanowi dla inżynierów
budowlanych niedościgły wzór funkcjonalności? Aby odpowiedzieć na te pytania,
zajrzymy w głąb kości i porównamy jej strukturę z zaawansowanymi wytworami
współczesnej biotechnologii – substytutami kości gąbczastej. A potem...
przystąpimy do studenckiego kolokwium praktycznego ze szkieletu. I już nie
będziemy mieć wątpliwości, dlaczego słynne szpilki śnią się przyszłym medykom
po nocach!
Dzień czwarty
Moja droga do nefrologii
Tworzenie modeli i prototypów jest niezbędnym krokiem w procesie projektowania inżynieryjnego. Inżynierowie budują, wykorzystują i korygują modele w celu eksploracji polepszenia jakości naszego życia. Korzystając z metody pracy inżynierów, przetestujemy niektóre materiały filtracyjne i zdecydujemy, które z nich najlepiej sprawdzają się w usuwaniu zbędnych produktów przemiany materii. Stworzymy własne modele półprzepuszczalnej membrany. Pomogą nam one zbadać, w jaki sposób nerki filtrują naszą krew. Dokonamy analizy moczu. Jest to bowiem szybkie, opłacalne i nieinwazyjne narzędzie, które jest przydatne w praktyce klinicznej do diagnozowania infekcji dróg moczowych, chorób nerek i cukrzycy. Wykorzystamy to praktyczne laboratoryjne narzędzie, aby wzmocnić i poszerzyć wiedzę na temat funkcjonowania naszego układu wydalniczego.
Dzień piąty
Prosty szew, a może szew prosty?
Szycie jest umiejętnością wymagającą dużej ilości ćwiczeń.
Dlatego zadbamy o ich odpowiednią ilość. Po zajęciach będziecie doskonale
wiedzieli, jak założyć kilka podstawowych rodzajów szwów służących do
zespalania skóry i tkanki podskórnej (m.in. szew pojedynczy, węzełkowy,
materacowy pionowy czy poziomy). W rolę naszych pacjentów wcielą się świńskie
nóżki. Miejmy nadzieję, że zapałacie pasją do chirurgii...oby nie tą
szewską.
Mądry człowiek powinien wiedzieć, że zdrowie jest jego najcenniejszą własnością i powinien uczyć się, jak sam może leczyć swoje choroby.