Anatomia

Prowadzący

Czas Trwania Warsztatów

25 godzin lekcyjnych (5 dni po 5 godzin lekcyjnych)

Anatomia

Laboratorium szpitalne, czyli warsztaty biologiczno-medyczne

Czy rany są grubymi nićmi szyte, dlaczego na wyposażeniu laryngologa znajduje się zapalniczka, czemu fizyka jądrowa przydaje się neurologom – to tylko niektóre z pytań, na które znajdziemy odpowiedzi w naszym zaaranżowanym szpitalu.. Aby były one jak najbardziej pełne i twórcze, będziemy przyglądać się  problemom okiem wielu specjalizacji lekarskich, m.in. kardiologa, chirurga, okulisty czy ortopedy. Żeby zostać lekarzem i sprawnie poruszać się w symfonii ludzkiego życia, potrzeba sześciu lat wymagających studiów medycznych. Dlatego na uczestników czekają nie tylko wykłady, ćwiczenia, praktyki lekarskie, sekcja serca świni, czy konstruowanie laparoskopu, ale i budzące popłoch wśród studentów medycyny kolokwium ze szkieletu.

Do kogo kierowany jest ten warsztat?

Pasjonuje Cię biologia, myślisz o medycynie, weterynarii, a może o inżynierii biomedycznej? Jeśli padło „tak”, czuj się zaproszony! Warsztaty skierowane są do młodzieży pragnącej poznać tajniki ludzkiego organizmu.

Z uwagi na pracę z tkankami zwierzęcymi, zainteresowane warsztatami osoby stosujące dietę wegetariańską oraz wrażliwe na widok krwi i mięsa proszone są o gruntowne przemyślenie swojego wyboru.

Dlaczego warto wziąć udział w tym warsztacie?

Celem warsztatów jest zapoznanie młodzieży z tajemnicami anatomii i fizjologii organizmu oraz stworzenie przestrzeni, w której każdy uczestnik będzie mógł poznać od podszewki wybrane aspekty pracy lekarza i zawodów pokrewnych. Szczególny nacisk zostanie położony na poszukiwanie relacji między budową, morfologią narządów, a pełnionymi funkcjami, co stanowi podstawę do uprawiania nauk medycznych.

Uczestnicy zajęć:

  • w praktyce poznają wybrane aspekty pracy lekarza, jak np. badanie serca, chirurgiczne zszywanie ran, badanie wzroku, diagnostykę lekarską itp.;
  • zapoznają się z niektórymi z nurtów nowoczesnej inżynierii biomedycznej (konstrukcja urządzeń medycznych, produkcja substytutów kości gąbczastej);
  • będą mogli zweryfikować posiadane predyspozycje do pracy w zawodzie z obszaru nauk biomedycznych oraz rozwinąć umiejętności manualne poprzez konstruowanie modeli anatomicznych narządów i modeli aparatury medycznej.

Program warsztatu

Dzień pierwszy

Rzuć okiem!

Na dobry początek, dzień otwierający warsztaty spędzimy bardzo... zmysłowo! Zastanowimy się nad fenomenem widzenia, wykonamy optyczny i anatomiczny model oka, a także zajrzymy za kulisy pracy okulisty i optyka. Dowiemy się, po co laryngologowi zapalniczka, czym jest wskaźnik nosowy, i jak zostać... nosem.

Dzień drugi

W rytmie serca

Spróbujemy dziś rozwikłać zagadkę serca – anatomicznego fenomenu, który czy jemy, czy śpimy, czy jeździmy na rowerze, bije... w rytmie serca, dzień po dniu przez kilkadziesiąt lat. Z gabinetu kardiologa, gdzie nauczymy się rozpoznawać tony mięśnia sercowego, przejdziemy do zaaranżowanej sali operacyjnej. A tam – na chwilę staniemy się kardiochirurgami i lekarzami medycyny sądowej, by przeprowadzić sekcję serca świni. Oczywiście, pobrany materiał przeanalizujemy w naszej własnej pracowni histopatologicznej.

Dzień trzeci

Taka mądra galareta

Co sprawia, że mózg tak łatwo daje wywieść się w pole? Na czym polegają iluzje? Te pytania to jeden z powodów, dla którego dziś przeprowadzimy konsylium lekarskie. Korzystając z warsztatu pracy neurochirurga, neurologa i radiologa wspólnie przeanalizujemy plansze z tomografii komputerowej mózgu. A na deser – wykonamy model anatomiczny mózgu.

Dzień czwarty

Szewska pasja

Operacje laparoskopowe zrewolucjonizowały świat chirurgii – chory, zamiast spędzać tygodnie w szpitalu, po operacji wychodzi po dwóch dniach. Szew węzełkowy, szew śródskórny, szew materacowy... Czy to taka prosta sprawa obsługiwać urządzenia laparoskopowe? Sprawdzimy! Przeprowadzimy szycie ran na tkankach modelowych za pomocą własnoręcznie skonstruowanego laparoskopu.

Dzień piąty

Jak na szpilkach

Jak to się dzieje, że 206 kostnych elementów zebranych w ażurową konstrukcję, stanowiącą zaledwie 15% masy ludzkiego organizmu, utrzymuje całe ciało? Dlaczego szkielet człowieka stanowi dla inżynierów budowlanych niedościgły wzór funkcjonalności? Aby odpowiedzieć na te pytania, zajrzymy w głąb kości i porównamy jej strukturę z zaawansowanymi wytworami współczesnej biotechnologii – substytutami kości gąbczastej. A potem... przystąpimy do studenckiego kolokwium praktycznego ze szkieletu. I już nie będziemy mieć wątpliwości, dlaczego słynne szpilki śnią się przyszłym medykom po nocach!

Wiedzę możemy zdobyć od innych, ale mądrości musimy nauczyć się sami.

Adam Mickiewicz