Logo Obozu Naukowego

Chemia praktyczna

Prowadzący

Czas Trwania Warsztatów

20 godzin - 25 jednostek lekcyjnych w ciągu 5 dni zajęć

Chemia praktyczna

Chemia dookoła nas w domu - od kuchni po warsztat!

Chemia jest fascynująca!!! Masz takie samo zdanie na jej temat? Jeżeli tak, to jest to warsztat idealny dla Ciebie.

Chemia praktyczna to warsztat, podczas którego będziesz mógł sam wykonać niektóre eksperymenty, które na lekcjach chemii są tylko opisywane. Spojrzysz z innej strony – chemicznej na zjawiska i procesy które dzieją się dookoła Ciebie na co dzień. Przekażemy to wszystko w sposób przystępny, dzięki czemu dotąd niezrozumiałe zjawiska staną się oczywiste.

Celem warsztatu jest zapoznanie uczestników z głównymi aspektami chemii: nieorganicznej, organicznej oraz analitycznej. Podczas warsztatu dowiesz się, jak termicznie rozłożyć manganian potasu, wytworzyć farbę, czy sprawdzisz jak różne parametry wpływają na szybkość reakcji chemicznej. Dodatkowo wyhodujesz własny chemiczny ogród solny i dowiesz się, jak powstaje rdza.

Do kogo kierowany jest ten warsztat?

Warsztat przygotowany jest dla osób zainteresowanych takimi kierunkami studiów, jak: chemia, biotechnologia, technologia chemiczna, biologia, farmacja, medycyna, weterynaria, dietetyka, inżynieria chemiczna i procesowa oraz inżynieria materiałowa.

Uczestnicy, którzy chcą wziąć udział w warsztacie powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii ogólnej tj.: znajomość układu okresowego (właściwości pierwiastków głównych grup układu okresowego) oraz podstawowych typów reakcji chemicznych.

Dlaczego warto wziąć udział w tym warsztacie?

Biorąc udział w warsztacie będziesz miał znakomitą okazję, aby:

  • poszerzyć wiedzę z zakresu chemii ogólnej;
  • wykonać doświadczenia, które pomogą Ci zrozumieć wiele zjawisk otaczającego nas świata;
  • utrwalić wiedzę teoretyczną oraz dzięki rozszerzeniu wiedzy chemicznej przygotować się do różnych konkursów chemicznych.

Program warsztatu

Dzień pierwszy

Chemia koloru

Na zajęciach uczestnicy będą poznawali zagadnienia związane z barwami. Kwasy i zasady z którymi spotykamy się na co dzień to nie tylko ocet i soda oczyszczona. Ilość kwasów i zasad, a także substancji reagujących na zmianę barwy jest więcej niż możemy sobie wyobrazić. Na zajęciach uczestnicy wyizolują naturalne barwniki, które posłużą jako wskaźniki pH. Zapoznają się także z zagadnieniami związanymi z kolorem, przechodząc do spektroskopii. W trakcie warsztatu wytworzony zostanie m.in. spektroskop, którym będą badane widma pochodzące z różnych źródeł światła. Po tych zajęciach zagadnienia takie jak długość fali, absorpcja, widmo, antocyjany, czy karotenoidy nie będą straszne. A to tylko kilka zagadnień, które do omówienia będą opatrzone ciekawymi eksperymentami.

Dzień drugi

Chemia fizyczna

Drugi dzień warsztatu poświęcony będzie chemii fizycznej. Uczestnicy poznają liczne zagadnienia z tej dziedziny, przekonując się, że chemia i fizyka są związane ze sobą. Procesy egzoenergetyczne, endoenergetyczne, entropie i entalpie, a także lepkości, gęstości, ściśliwości i wiele innych zagadnień, które poruszymy będą wytłumaczone w trakcie eksperymentowania. Wytworzona zostanie lampa typu lawa i gaśnica. Będziemy również rozpoznawali liczne substancje chemiczne. Omówione zostaną procesy, w trakcie których pochłaniane jest lub wydzielane ciepło. Uczestnicy wykonają również eksperymenty w trakcie, których ciecz ochłodzi się lub ogrzeje bez użycia lodówki lub zewnętrznego źródła światła.

Dzień trzeci

Nanoświat

Uczestnicy samodzielnie wytworzą nanomateriały, które zostaną wykorzystane do eksperymentowania w celu oczyszczania roztworów z substancji chemicznych. Na dodatek materiały te będzie można przyciągnąć przez magnes. Na zajęciach pojawią się takie zagadnienia jak ferromagnetyzm, paramagnetyzm, histereza i wiele innych, a to dopiero początek. Uczestnicy dowiedzą się co ma wspólnego rdza z leczeniem raka i dlaczego nie wszystko co „nano” jest dobre. Zajęcia te będą wprowadzeniem do nanoświata, który jest nadal nieodkryty i fascynujący. Uczniowie przekonają się, jaki wpływ na organizm mają nanomateriały i dowiedzą się co ma wspólnego żółw morski z bluzą polarową. 

Dzień czwarty

Chemia zapachu

Na zajęciach uczniowie samodzielnie wytworzą hit kosmetyczny – hydrolat, czyli wodę zapachową bez konserwantów. Poznają także zagadnienia związane z zapachem. Nie obędzie się bez uzyskiwania terpenów z roślin, a także łączenie ich. Zajmiemy się również destylacją, którą każdy chemik musi opanować. Dodatkowo uczestnicy wykonają samodzielnie mydła z dodatkiem wód kwiatowych oraz poznają sekrety komercyjnych kosmetyków. Ten warsztat to nie tylko mieszanie w kolbie. To poznawanie wpływu licznych związków na cały organizm. Uczestnicy poznają zagadnienia takie jak parabeny, mikroplastik, emulsje, detergenty, zole, żele i wiele innych. Pojawi się także osmoza i rozdzielanie substancji: omówione zostanie pojęcie osmozy, chromatografia, wykonane zostaną eksperymenty obrazujące zjawisko wędrowania rozpuszczalnika, różnice pomiędzy rozpuszczalnikami oraz rozdzielanie substancji. Uczestnicy przekonają się, że substancje które stosujemy na co dzień do higieny oraz zachowania czystości np. w kuchni mogą mieć katastrofalne skutki jeśli… na to pytanie odpowiemy na zajęciach.

Dzień piąty

Z chemią w kuchni

Ostatniego dnia odwiedzimy nasza chemiczną kuchnię – wykorzystamy całą zdobytą wiedzę do tej pory i tę chemiczną i tę z pogranicza fizyki aby zrozumieć i wykonać w trochę inny sposób codzienne czynności z kuchni. Uczestnikom zostanie zaprezentowany przegląd nowości w kuchni molekularnej. A na sam koniec KONKURS w stylu programów kulinarnych – uczestnicy będą mieli 30 minut na przygotowanie dania!

Niesamowite odkrycia chemiczne silnie wyrażają magię natury.

Johann Wolfgang Goethe