Logo Obozu Naukowego

Elektronika

Prowadzący

Czas Trwania Warsztatów

25 godzin lekcyjnych (5 dni po 5 godzin lekcyjnych)

Elektronika

Dlaczego „wincyj woltów!” nie zawsze jest pożądane? 

W trakcie warsztatu uczestnicy poznają zasady rządzące elektroniką, elektrotechniką, a także logiką. Dowiedzą się jak działają bramki oraz układy logiczne, tranzystory, przerzutniki i multipleksery. Nauczą się również projektowania PCB za pomocą programu Autodesk Eagle, przenoszenia projektu na płytkę, wytrawiania jej, a następnie prawidłowego przylutowania użytych elementów. Zwieńczeniem warsztatu będzie wykonanie własnej płytki drukowanej i uruchomienie jej. Tego typu płytki są stosowane we wszystkich urządzeniach elektronicznych, np. laptopach.

Do kogo kierowany jest ten warsztat?

Warsztat jest skierowany do wszystkich, którzy interesują się elektroniką i chcą poznać podstawy dzisiejszego cyfrowego świata. Jeśli chcesz pójść do technikum elektronicznego, mechatronicznego lub rozważasz w przyszłości studia na uczelni technicznej to ten warsztat dla Ciebie! W trakcie zajęć dowiesz się czego spodziewać się w tego typu szkołach, a w przyszłości na studiach.

Co musisz umieć? Przydatna będzie znajomość fizyki i matematyki na poziomie siódmej klasy szkoły podstawowej. Nie powinieneś/aś również bać się prac manualnych.

Niezbędny sprzęt i oprogramowanie

Do uczestnictwa w warsztacie niezbędny będzie własny laptop z systemem Windows, Mac lub Linux z zainstalowaną wersją darmową programu Autodesk Eagle. Możliwy do pobrania tutaj:

https://www.autodesk.com/products/eagle/free-download?plc=F360&term=1-YEAR&support=ADVANCED&quantity=1

oraz symulatory, które zostaną wskazane i udostępnione w późniejszym terminie.

Konieczne jest również posiadanie własnej myszki komputerowej.

Dlaczego warto wziąć udział w tym warsztacie? 

Uczestnicy warsztatu:

  • poznają podstawowe elementy układów elektronicznych,
  • dowiedzą się jakie prawa rządzą w elektronice,
  • nauczą się czytać ideowe schematy elektroniczne,
  • poznają proste układy logiczne,
  • poznają program Autodesk Eagle i nauczą się projektować za jego pomocą płytki drukowane,
  • nauczą się jak lutować oraz przeprowadzać pomiary elektryczne oraz wytrawiać płytki PCB.

Program warsztatu

Dzień pierwszy

Elektronika – co to takiego?

Na początek wprowadzenie w świat elektroniki. Uczestnicy dowiedzą się m.in. na czym polega prawo Ohma i Kirchoffa, poznają podstawowe elementy obwodów, ich zasadę działania i symbole na schematach. Każdy nauczy się jak wykonywać pomiary za pomocą multimetrów. Wszystko to na symulatorach oraz układach złożonych przez uczestników.

Dzień drugi

Poznawanie kolejnych elementów elektronicznych i nauka lutowania

Drugiego dnia warsztatów uczestnicy poznają kolejne typy elementów elektronicznych i całych układów. Dowiedzą się także, jak dobierać elementy tak, by nic „nie poszło z dymem”. Kluczem programu tego dnia będzie nauka poprawnego lutowania. Finalnym zadaniem będzie identyfikacja elementów na podstawie otrzymanych schematów, dobranie ich i zlutowanie całego układu.

Dzień trzeci

Elektronika cyfrowa

Tego dnia omówiony zostanie dział elektroniki jakim jest elektronika cyfrowa. Uczestnicy poznają podstawy logiki. Nauczą się algebry Boole’a, dowiedzą się, czym są i jak działają m.in. bramki logiczne i multipleksery oraz układy scalone.

Dzień czwarty

Projektowanie płytek drukowanych

Uczestnicy poznają program Eagle. Nauczą się, jak się w nim poruszać, by stworzyć schemat, a następnie projekt rzeczywistej płytki, która będzie przez nich wykonywana. Przeniosą projekt na laminat i o ile czas na to pozwoli rozpoczną wytrawianie.

Dzień piąty

Wykonanie zaprojektowanych PCB

Kontynuacja poprzednich zajęć, czyli dalszy ciąg wytrawiania. Następnie uczestnicy przystąpią do lutowania stworzonych przez siebie układów. Wielki finał będzie bardzo wesoły. Najpierw na podstawie schematu uczestnicy wspólnie spróbują zgadnąć sposób działania płytki. Następnie nastąpi uruchomienie stworzonego układu i okaże się, czy mieli rację.

Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki.

Glenn Doman