Mechatronika

Prowadzący

Czas Trwania Warsztatów

25 godzin lekcyjnych (5 dni po 5 godzin lekcyjnych)

Mechatronika

Warsztaty z pogranicza mechaniki, elektroniki i programowania

Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z mechatroniką oraz rozwiązaniami inżynierskimi stosowanymi w przemyśle od początku procesu produkcji do efektu końcowego.

Do kogo kierowany jest ten warsztat?

Warsztat skierowany jest do osób, które wiedzą, że chciałyby studiować na Politechnice na studiach technicznych, ale jeszcze nie wiedzą, co byłoby dla nich najciekawsze. Możliwość poznania kilku składowych, na które kładziony jest nacisk na różnych kierunkach studiów inżynierskich, ułatwi wybór przyszłego kierunku studiów. Zajęcia są polecane szczególnie osobom zainteresowanym studiowaniem takich kierunków jak: mechanika, automatyka i robotyka, mechanika i budowa maszyn, mechatronika, inżynieria produkcji, technologie wytwarzania i informatyka przemysłowa.

Niezbędny sprzęt i oprogramowanie

Uczestnicy, którzy chcą wziąć udział w warsztacie powinni posiadać komputer o minimum następujących parametrach: Windows 7 z service pack 1 lub nowszy, Procesor min 1GHz, ram minimum 2GB (zalecane 4GB), minimum 6GB wolnego miejsca na dysku.

Dlaczego warto wziąć udział w tym warsztacie?

Podczas warsztatu uczestnicy:

  • zapoznają się z kilkoma dziedzinami inżynierii, które w obecnych czasach wiodą prym na rynku pracy oraz po prostu są bardzo ciekawe;
  • nauczą się podstaw programowania w łatwy i przyjemny sposób;
  • poznają podstawy tworzenia elektronicznych układów sterowania oraz logiki matematycznej, która nimi kieruje;
  • zmierzą się z podstawami rysunku technicznego, metrologii i projektowania, co zostanie zwieńczone wydrukowaniem własnego projektu na drukarce 3d.

Program warsztatu

W tym roku mechatronika będzie warsztatem tematycznym – od A do Z dającym podstawy do przygotowania własnych urządzeń elektro-mechanicznych i stworzenia oprogramowania do obsługi tych urządzeń.

Uwaga! Program został zmodyfikowany w stosunku do 2017 r. - wprowadzono nowe zagadnienia i zadania,

Dzień pierwszy

Pierwszego dnia zapoznamy się z rysunkiem technicznym, rysowaniem rzutów oraz odwzorowywaniem świata rzeczywistego na rysunki 2D. Uczestnicy dowiedzą się, dlaczego w dobie wszechobecnego trójwymiaru takie odwzorowania dalej mają sens. W dalszej części dnia zapoznamy się z podstawowymi urządzeniami do pomiarów precyzyjnych oraz nauczymy się, jak ich używać.

Dzień drugi

Drugiego dnia wykorzystamy wiedzę z dnia poprzedniego w praktyce i dokonamy pomiarów kilku próbek, a następnie przeniesiemy rzeczywiste obiekty na środowisko komputerowe i zapoznamy się z AutoCAD’em.

Dzień trzeci

Dzień trzeci będzie kontynuacją dni poprzednich. Uczestnicy będą mieli okazję przenieść obiekty zaprojektowane przez siebie do świata materialnego poprzez technologię druku 3D. Następnie wydrukowane w ten sposób elementy połączymy w całość, aby utworzyć funkcjonalne konstrukcje.

Dzień czwarty

Czwartego dnia zapoznamy się z logiką matematyczną, czyli wyjaśnimy jak „myślą” komputery. Za pomocą płytek stykowych stworzymy prosty układ sterujący, żeby poznać praktycznie, na czym polega logika i jak projektuje się układy sterowania.

Dzień piąty

Piątego dnia zajmiemy się podstawami programowania – żadna wiedza z zakresu programowania nie jest potrzebna. Programować będziemy w Pythonie jako, że jest to język, który zyskuje nie tylko na popularności, ale jest jednocześnie prosty w składni i potężny jeśli chodzi o możliwości.

Żyjemy w społeczeństwie niezwykle zależnym od technologii i nauki, w którym mało kto wie cokolwiek o technologii i nauce.

Carl Sagan